31 december 2010

Verzameling nieuwsberichten 2010

Het is "a crazy world" waarin we leven, supersnel, wat vandaag gebeurt is gisteren al weer oud. Ook in The Gambia gebeurt veel. We hebben het aan den lijve meegemaakt. Heel anders dan hier, maar voor de fijnproevers net zo belangrijk.

Nog iets gehoord uit Gambia of doet U wat voor of met Gambia en zijn bewoners?
Laat het ons weten. Wij laten het U ook weten!!!!!

Mooi

Mooi, lang, zeer hobbelig, maar met schitterend uitzicht,
net als het leven?

Actiedag van basisschool Den Krommen Hoek

Hoe een kleine school groot kan zijn ....!!

Op 29 mei heeft basisschool Den Krommen Hoek in Rosmalen een actiedag gehouden om geld in te zamelen voor de nieuw te bouwen school in Farato.

Ijverige kinderen hadden dagenlang geknutseld aan werkjes dat het een lieve lust was, met als doel die werkjes te verkopen.

Kinderen werken voor buya's school

Rommelmarktspullen werden gevraagd en ouders bakten allerlei lekkers voor de verkoop op de actiedag. Gedurende 3 weken sjouwden kinderen met lege flessen naar school, het statiegeld was ook voor deze actiedag bestemd. Diverse winkeliers en bedrijven in Rosmalen kwamen in actie als sponsor.

Uiteraard werden de kinderen voorzien van allerlei informatie over Gambia, een stukje bewustwording over de wereld met al zijn verschillen.

De actiedag verliep sfeervol en leverde een flink bedrag op! Maar de "opbrengst" bij de kinderen was minstens zo belangrijk: leren om voor anderen iets over te hebben, zonder eigenbelang. Leren over die leeftijdsgenootjes aan de andere kant van de wereld, die misschien wel net zo gelukkig zijn, maar waar middelen vaak ontbreken, zelfs al om te voorzien in de eerste levensbehoeften. Middelen die bij ons vanzelfsprekend zijn.

Den Krommen Hoek blijft nauwlettend de ontwikkelingen in Farato volgen.

Vrijwilligers op werkbezoek in Gambia

Wij, Jenny den Breejen en Anna van Gaalen hebben van 25 juni t/m 4 juli een bezoek gebracht aan Farato. Wij hadden sponsorgeld meegenomen om ter plaatse spullen te kopen voor Buya’s Nursery School te Farato. Deze stichting hecht ook enorme waarde aan het stimuleren van de plaatselijke economie.

Kinderen werken voor buya's school

Van tevoren waren er projectaanvragen ingediend. Zoals het realiseren van een toiletgebouwtje en de aankoop van schoolmaterialen voor de leerlingen van Buya. Samen met haar en Isatou hebben we alle inkopen gedaan bij de plaatselijke middenstand. Ook de opdracht tot het maken van de uniformpjes en schrijfbordjes werden gegund aan de lokale kleermakers en een timmerman.

Ismaila Camara, de contactpersoon van Stichting Toegankelijk, speelde als coördinator een grote rol in de verwezenlijking van deze projectjes. Hij heeft in de week voor onze komst, samen met plaatselijke bouwvakkers het toilet gebouw neergezet. Alleen de deuren moesten er nog in gezet worden.

Doordat Ismaila scherp onderhandelde over alle prijzen, hielden we een aardig bedrag over en konden er ook nog medicijnen voor Kubuneh worden gekocht. Plus kunstmest/grondverbeteraar en ploegen voor een rijstproject in Dankunku. Rond dit dorp worden zoveel mogelijk hectares verwaarloosde en vervuilde grond weer bouwrijp gemaakt voor rijst, sesam, couscous etc. Door de enorm gestegen voedselprijzen wordt er in dit dorp nu regelmatig honger geleden. Mede dank zij een donatie kon de machine snel door Ismaila aangekocht worden en was het nog mogelijk om in deze regenperiode met de werkzaamheden te starten. Waarschijnlijk kan men over een paar maanden al oogsten. Inshallah!

schoolbordjes

We hadden graag een bezoek aan dit project gebracht om de situatie ter plekke te bekijken, maar de enorme regenval dwong ons na een uur of 4 reizen terug te keren. De weg was onbegaanbaar geworden. Diezelfde dag was het Cleaningday. Dus werden we door de politie van de weg afgehaald tot 13.00 uur ’s middags. We hebben uren toegekeken hoe alle Gambianen netjes de omgeving aan het poetsen waren (niet dus!). Iedereen hangt verveeld rond, drinkt en eet wat. Een bizarre ervaring.

Het was heel leerzaam om Gambia in de regentijd te bezoeken. Je ziet aan de ene kant allerlei moestuintjes in de compounds verschijnen. Aan de andere kant zie je ook de overlast die de enorme hoosbuien veroorzaken. Zoveel wegen, die met de auto onbegaanbaar worden (dus moeilijkheden met de distributie). De enorme diepe plassen die gevaarlijk zijn voor de kleine kinderen. De toeristencentra die zijn gesloten tot november. Hun werknemers moeten die tijd maar financieel zien te overbruggen.

Ook allerlei insecten: vooral muggen, kakkerlakken en nog meer van dat fraais, kruipt nu overal tevoorschijn. Geen wonder, dat Betsy zoveel tijd stopt in het zuiver houden van haar huis.

Ontvangst

Op de laatste dag werden alle schoolspullen aan Buya’s schooltje en haar leerlingen overhandigd. Dit in het bijzijn van ouders en vele tientallen toekijkende dorpskinderen, die triest genoeg niet naar school kunnen. Tevens was het de laatste schooldag. Dus al met al een ochtend met een feestelijk tintje. Toespraakjes werden gehouden, bedankjes en kadootjes uitgewisseld. Diezelfde dag hadden we nog een vergadering met de vertegenwoordigers van het dorp en mensen uit het onderwijs over een eventuele realisatie van een nieuwe multifunctionele school in Farato. Wij hebben de visie van Stichting Toegankelijk naar voren gebracht en de rol van Ismaila nog eens verduidelijkt.

Het was een enorm drukke week, maar we gingen met een tevreden gevoel het vliegtuig weer in.

Tot een volgende keer,

Jenny den Breejen en Anna van Gaalen.

Djembe-Mzungu speelt voor Gambia

Op de Grote Markt van Middelburg was er op zaterdag 24 oktober jl, ondanks het slechte weer, een swingende Afrikaanse sfeer. De optreedgroep van djembe Mzungu gaf samen met de welbekende Mousse Drame een spetterend optreden voor een enthousiast toegestroomd publiek. Het geld dat werd opgehaald, was bestemd voor onze Stiching Wereldwijd Toegankelijk. Na ruim een uur was er een bedrag van 150 euro binnen. Een prachtig resultaat!.

Jan en Hetty Timmerman, de altijd enthousiaste, drijvende krachten achter djembe Mzungu, organiseren het hele jaar door allerlei activiteiten en ondersteunen daarmee allerlei goede doelen. Een link met Afrika is daarbij een voorwaarde: met de djembe Afrikaanse ritmes spelen voor Afrika; de cirkel is rond. De afgelopen maanden was onze stichting uitgekozen als doel. Eind van dit jaar zal er een mooi bedrag bijeengespeeld zijn.

Jan, Hetty en alle spelers van Mzungu, enorm bedankt voor jullie inzet voor de mensen in Gambia.

Dankwoord
Een half jaar lang heeft deze MZUNGU djembé-groep zich vol enthousiasme ingezet met diverse acties. Behalve de verdiensten uit de diverse spetterende en kleurrijke optredens (o.a. met Moussé Dramé) en workshops, is ook een opbrengst uit de "goede-doelen-pot" geschonken aan onze stichting.
Een reeks van acties met een fantastisch resultaat!
Half december werden we als stichting verblijd door deze groep met ... 1100 euro !!
Veel waardering hebben we voor de geweldige inzet van de initiatiefnemers Jan en Hetty en voor alle betrokkenen van MZUNGU!
Namens onze vrienden en vriendinnen (groot en klein) danken we jullie allemaal hartelijk voor al jullie werk en energie! Ook dank aan Anna van Gaalen, die onze stichting in Zeeland heeft vertegenwoordigd! Met dit bedrag bieden jullie onze stichting de mogelijkheid om onze kleinschalige projecten in Gambia verder te realiseren. Jullie ondersteuning geeft ons weer extra energie om ons werk voort te zetten!
MZUNGU: nogmaals dank aan allemaal!!

Actie in de grote Beek - Eindhoven

In het begin van dit jaar 2010 hebben we op De Grote Beek in Eindhoven gedurende een aantal weken het werk van onze stichting kunnen uitdragen. Via Annelies Rooijakkers (pastoraal medewerkster op De Grote Beek) kregen we de gelegenheid om in een dienst in de kapel aandacht te vragen voor onze kleinschalige projecten in Gambia. Met haar bekende gedrevenheid heeft Mieke vanaf de kansel verteld over Gambia aan cliënten van De Grote Beek, die dit zeer konden waarderen. Met foto's werd haar verhaal geillustreerd. Mooi was om te merken aan de reacties dat het de mensen echt aangegrepen had. Enkele foto's met teksten lieten we achter als tentoonstellingsmateriaal, zodat mensen op hun gemak nog eens konden kijken.

Na enkele weken kwam het bericht dat we een mooi bedrag van 122 euro in ontvangst mochten nemen, dat bijeen was gecollecteerd in de kapel. Wij bedanken Annelies en alle andere betrokkenen van De Grote Beek in Eindhoven hartelijk voor hun spontane donaties. Heel fijn dat jullie ons werk op deze manier wilden ondersteunen.

Thieme is geboren

Welkom Thieme!

Thieme is geboren op 13 Juli, thuis op een zomerse zonnige dag.
Zijn gelukkige, trotse ouders Marieke en Sebastiaan verzochten hun familie, vrienden en kennissen om zeker op bezoek te komen.
Voor degene die een kleinigheidje mee wilde brengen verwezen ze naar onze site.
Symbolisch wilde ze hun geluk delen met moeders en kinderen in Gambia.
Ongelooflijk wat kregen we veel, om in januari te brengen.

Marieke, Sebas, Sijmen en Thieme, heel hartelijk dank voor deze geste!

Challenge

Op 12 Maart 2011 vertrekken Ramon visbeen en Ronny van der Pasch als "Buurman en Buurman" per auto naar Gambia.

Na ongeveer 3 weken en 6000 kilometer diep zuidelijk zullen ze aankomen in Banjul, de hoofdstad van Gambia.
Ze rijden mee met de challenge Antwerp-Banjul.
De auto, een jeep wordt na aankomst geveild.
De opbrengst komt ten goede aan onze Stichting.
Wij wensen hen heel veel plezier en een veilige tocht.

Jongens, geweldig dat jullie dit doen voor de Stichting!

Zo tegen het einde van het jaar 2010 kunnen we constateren dat we het nodige tot stand hebben kunnen brengen, dankzij velen, op allerlei manieren, teveel om op te noemen.
Dank je wel!