1 november 2013

Nieuwsbrief November 2013

Kleurrijke weken.

2 volle weken in de regentijd, met het meebeleven van Tobaski (slachtfeest) gaf ons vele kleurrijke momenten

Schoolproject Kity

Nico,Ad, en Henk, allen gepensioneerd maar vol energie kwamen met een missie. De meubeltjes en andere spullen van de basisschool St.Jan uit Leende ( 31 Kuub) moesten gemonteerd worden. In het plaatsje Kity achter Brikama brachten we nadien de spullen.

Heel symbolisch was het telraam, meer dan 60 jaar gebruikt in Leende, nu voor hergebruik in Gambia.

Tuinproject

Ook het tuinproject hebben we bezocht, men is gestart met het maken van de omheining, na de regentijd die nu bijna op zijn eind is, gaan ze met de zaden aan de slag die Nico kreeg van de Boerenbond.

Nu groeit er ma?s en heel veel onkruid .Straks in de winter bezoeken we het weer als alles ingezaaid is en de omheining klaar zal zijn. De kosten worden betaald van het geld dat de Oirschotse hometrain-driedaagse vorig jaar November bij elkaar gefietst heeft!

Samen verder (vastenactie)

Samen verder heeft ons project voor praktijkondersteuning gehonoreerd met een gift, waarvoor hartelijk dank. Er zijn al volop contacten en afspraken. Bij Nenneh is het bedrijfje al in volle gang batikken met wax wordt door Modu geleerd aan jongeren. Tevens wil hij het naaien van de producten ook zelf ter hand nemen, we brachten hem daarvoor een naaimachine (van Det).

Ook de Smidse krijgt vorm.

Tante Tiny

Bijna 83 jaar, ze hield een eenvrouws-actie. Ze verzamelde kinderkleding. Men mocht het bij de poort zetten als ze niet thuis was, als men haar aantrof zette ze koffie. Een gedeelte namen we al mee en gaven het een gezin. De rest wordt verstuurd in November.

Verzending

Voor de smidse gaan we beginnersmateriaal sturen. Nico heeft wederom in Leende een donatie ontvangen waarmee hij deugdelijke lasapparaten gaat kopen. Jah en Bunja zullen blij verrast zijn. We kregen weer heel veel voetballen,shirts van diverse voetbalclubs Oirschot Vooruit, Schijndel,,Rksv Boxtel. Hans onze vrijwilliger heeft de eerste ontmoeting met voetbalcoordinator Arno........geregeld.

In 2014 worden er voetbalclinics gehouden. De benodigdheden versturen wij. Uiteraard zullen t.z.t. Hier uitgebreid aandacht aan besteden op deze site. We sturen zoals altijd medicatie naar het Healthcenter, ook kinderkleding is daar zeer wenselijk.

Last but not least:

Solomon

Na zijn operatie hebben wij de broodnodige nazorg op ons genomen. Hij was tijdens zijn operatie onze gast, nu is hij een van ons familyteam. Hij helpt de Stichting in Gambia, samen met Llamin, Kissema en Laminneke.

Solomon kreeg destijds het advies om jaarlijks een check-up te doen. Helaas voor hem kan dit niet meer in Gambia. De Cubaanse arts van destijds is niet meer in Gambia.

Na beraad en een oproep via Facebook/mails heeft hij tijdens ons verblijf in Dakar (waar hij per bushtaxi naar toe reisde) zijn check-up gehad. Alles was goed met zijn hart, hij heeft wel een dieetadvies gekregen. Daar buigen we ons nu over, minder rijst eten was het advies, dat valt niet mee in een land als Gambia .producten zijn duur zeker voor een student! De medicatie van Solomon wordt tegen betaling gelukkig nog via verpleegkundige Corrie geregeld. Heel fijn dat we dit jaarlijks kunnen ophalen.

Solomon kreeg voor zijn studie van Henk een lap-top overhandigd.

graag willen wij alle gulle gevers die spontaan in een weekend 320 euro bij elkaar brachten voor Solomon, heel hartelijk danken......

Dit bracht heel veel kleur aan onze tijd in Gambia, groetjes Els en Mieke

Zeer snel gaan we weer spullen verzenden, heb je nog materialen die op onze wensenlijst staan, kom het brengen of geef een telefoontje en we halen het op.